هشتم ماه مارچ مبارک باد
	راحله اکرم جلال زاده راحله اکرم جلال زاده

با بر زبان راندن کلمه زن، موجی از لطافت و شادابی و نازک خویی و ظرافت مُعطر ِ جلوه گاه افکار و خیالات میگردد، اما از اینکه زن با همین ظرافت چه مسئولیت و وظایف خطیر و سنگین را نسبت به دیگر طبقات جامعه بدوش میکشد همه چشم پوشیده اند. او در عقب این بدن ظریف خودش، کوهی از حوصله و بردباری و شکیبائی و تحمل است، و تحمل همه رنج ها و مشقات و زحمات و درد در چند دههء اخیر اثبات این دعوی است.

 

زنان هرگاهی که صادقانه دست به دست همدیگر داده اند، به بحر خروشانی مبدل گشته اند، به سیلابی شبیه گردیده اند که شهر ها، ساختمانها و خانه های بی عدالتی و ظلم و استبداد را در اندک زمانی از هم بهم ریخته و سرنگون ساخته اند. و هفدهم ماه حوت یا هشتم ماه مارچ بیانگر و نشانه یی از یکپارچگی زنان در قبال تحصیل حقوق و تحمیل اندیشه های صلح خواه خویش بر افکار جنگجویانه و خشونت گرایی و خشم و ستم و نارسایی است.

 

زنان افغانستان در طئ چندین دهه جنگ با چه مردانگی در مقابل حوادث مرگبار سینه پهن نموده و سپر وار ایستاده گی نمودند. شجاعت و توانائی زنان افغان، غیرت و همت شان، و محبت یکرنگ و مخلصانه ای آنان با تحمل همه جور و کشمکش ها گواهی است بر استقامت و صبر نا شکننده ای زنان افغانستان.

 

بیاید تا متحد و یکدست شویم و جهان را بر این باور زنده نگاه داریم که در نهاد زنان به ظاهر لطیف، چه استواری، اراده راسخ و عزم محکم وجود دارد که گام به گام، دوش به دوش و شانه به شانه ای مردان کامیاب و پویا قدم برمیداریم و برای اصلاح و رشد جامعه و وطن خویش با محبت و اخلاص کار مینمائیم.

 

با استفاده از این فرصت پُر مسرت روز زن را به همه زنان افغان و جهان مبارک خوانده و موفقیت شان را در همه راستای زندگی ایشان خواهانم.

 


March 10th, 2008


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسايل اجتماعي